شهر تاریخی سهرفیروزان

شهر زیبا و تاریخی و ساحلی سهرفیروزان که قدمتی به طول تاریخ ایران عزیز دارد.

شهر تاریخی سهرفیروزان

شهر زیبا و تاریخی و ساحلی سهرفیروزان که قدمتی به طول تاریخ ایران عزیز دارد.

شهر تاریخی سهرفیروزان

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام خدمت شما بازدید کننده ی محترم
امید واریم که لحظات خوب و خوشی را در این وبلاگ سپری کرده باشید
و این وبلاگ مورد پسندتان باشد.
لطفا نظرات انتقادات و پیشنهادات ارزنده خود را از طریق ارسال نظر و یا قسمت تماس با ما به ما اعلام کنید.
از توجه و بازدید شما دوست گرامی بسیار سپاس گذاریم.ممنون!


کانال تلگرامی و رسمی
شهر تاریخی سهرفیروزان
https://t.me/sohrofirozan


مدیریت وبلاگ شهر تاریخی سهرفیروزان

*اَللّهُمَ عَجِّل لِوَلیِِِکَ الفَرَجِ وَالعافِیَهِ وَالنَّصر*
*اسلام علیک یا اباصالح مولانا المهدی*

آخرین نظرات
خادمان شما
دوستان ما

آستان قدس امامزاده شاه ابوالقاسم(ع) سهروفیروزان

جمعه, ۱۱ فروردين ۱۳۹۶، ۰۶:۵۳ ب.ظ
معرفی آثار تاریخی شهر تاریخی و ساحلی سهروفیروزان
امامزاده شاه ابوالقاسم(ع) سهروفیروزان
🔷 در شهر قدیمی و تاریخی سهروفیروزان و در کنار رودخانه بقعه و آرامگاه امامزاده شاه ابوالقاسم (علیه السلام) قرار دارد.
بر اساس اطلاعاتی که تحت عنوان شجره نامه ی وی حجه الاسلام حاج شیخ علی فلسفی ( لطفی زاده ) با استفاده از منابع آستان قدس رضوی جمع آوری نموده به نقل از صفحه 98 کتاب مهاجران آل ابوطالب نوشته ی آقای سید ابراهیم طباطبا آورده:
شاه ابوالقاسم علی بن زید بن حسن بن جعفر بن محمد السلیق بن عبدالله بن محمد بن حسن بن الحسن بن الحسین الاصغر بن علی بن الحسین (ع) در استان اصفهان دفن گردیده و آن حضرت نقیب اصفهان بوده و در سال 418 هجری وفات یافته و همچنین در فهرست آمار بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه آمده، امامزاده شاه ابوالقاسم در دهستان سهروفیروزان دفن گردیده است.
🔶 ساختمان امامزاده از خشت خام و گل رس ساخته شده است و در دوره های مختلف بخش هایی به آن اضافه گردیده و بعضا نمای آجری دارد، تنها کتیبه ی موجود در امامزاده متعلق به سال 1204 هجری قمری است. گنبد امامزاده هرمی شکل با ساقه ی هشت گوش است. در مجموع نوع معماری امامزاده ایلخانی است و در دوره های صفوی، قاجاریه و متأخر تغییراتی در آن ایجاد شده، قرائن موجود گویای وجود حمام، بازار،‌ قبرستان، چاهها، باغ ها و دیگر ملحقات و صحن های دیگر در اطراف و اکناف امامزاده بوده که به مرور زمان و به تدریج تخریب شده، اگر مرقد را نقطه مرکزی بنا قرار دهیم، ظاهرا به صورت چهار ایوانی بوده اگر چه اکنون دو ایوانی است. حدود 50 سال پیش گنبد امامزاده تخریب شده که آن را با آهن سفید بازسازی کرده اند و از حدود 20 سال پیش با حذف آهن کاشی هایی با زمینه ی لاجوردی و مشحون به آیات قرآن و اسامی ائمه علیهم السلام نصب نموده اند. در داخل حرم نیز با ازاره، سنگ های مرمر و کاشی های منقش به آیات قرآن و مقرنس های ساده تزیین گردیده، در مجاور حرم جایی که به عنوان زائر سرا قرار می گرفته سنگابی از جنس سنگ پارسی وجود دارد که به دوره ی ناصرالدین شاه تعلق دارد و توسط حسن خوانسارکی در این امامزاده وقف حضرت ابی عبدالله الحسین علیه السلام شده است.
🔷 ابعاد مرقد 6 در 6 به صورت چهار درب قرینه از چهار طرف با سقفی با ارتفاع تقریبی 5/4 متر به صورت دوپوش با اسلوب قاجاری است و ضریح آن چوبی مشبک می باشد.
🔶 نقل است قبر مطهر امامزاده حدود 3 متر پایین تر از سطح زمین قرار دارد. امامزاده زیارتگاه اهل محل است و از جاهای دور و نزدیک نیز برای زیارت به این آستان مقدس آمده و نذورات خود را در جوار آن ادا می کرده اند و در گذشته پنجشنبه بازار پر رونقی نیز داشته است.
🔷 در مقابل درب اصلی امامزاده تعدادی قبر وجود دارد که عمدتا اختصاص به سادات محل داشته، در یکی از اطاق های بزرگ زائرسرا سنگ مرمرین مجللی متعلق به اشرف الحاج حاج محمد کاظم وکیل الرعایا وفات یافته جمعه 4 ربیع الاول سنه 1354 هجری و همچنین دیگرانی وجود دارد.
طبق گفته افراد آگاه قبر یکی از بزرگان ایل های بزرگ لر در صحن اصلی این امامزاده مدفون است.
🔶 امامزاده دارای اراضی وقفی در سهروفیروزان و دیگر روستاهای منطقه است که شناسایی آن و هزینه نمودن برای حفظ و آبادانی امامزاده که مقوم روح معنویت در محل و شاید یکی از مهمترین آثار باقیمانده از شهر قدیم است امری ضروری است.
مختصات جغرافیایی:
عرض جغرافیایی:  32°27'44.66"N
طول جغرافیایی:  51°32'20.44"E
منبع: وبلاگ http://ali-sohr.blog.ir
با اقتباس از کانال رسمی تلگرامی سهروفیروزان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی